A propå verklighetsförfalskning och dolda agendor

Som av en tillfällighet skrev jag vårens sista ledare i Tidskriften Advokaten om mediala drev. Den kommer ut idag. Det var förutseende. Idag har nämligen Expressen en, osignerad, ledare om Problemet Ramberg. Den bekräftar på ett utmärkt tydligt sätt min analys. Läs och begrunda

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till A propå verklighetsförfalskning och dolda agendor

  1. Kenneth Mittbach skriver:

    Kan inte göra annat än instämma i föregående kommentarer. Som många andra blev jag förvånad över ditt utspel i denna fråga, Anne. Inte nödvändigtvis över VAD du tyckte – även om jag personligen inte kan begripa hur någon kan vurma för monarkin år 2011 – men ATT du uttalade dig över huvud taget. Din i vanliga fall så lugna och sakliga ton är som bortblåst och utbytt mot snäsiga och raljerande kommentarer som föga anstår samfundets generalsekreterare. I din senaste ledare låter du påskina att media ägnar sig åt ”verklighetsförfalskning” när det gäller ”förekomsten av påstått starka opinioner” inom samfundet. Att du uttrycker dig på detta sätt är skrämmande. Tror du på fullaste allvar att du har samfundets ledamöters stöd i denna fråga? I så fall är du helt verklighetsfrånvänd. Att styrelsen gett dig sitt stöd innebär inte att du som generalsekreterare kan – eller ens bör – uttala dig för samtliga ledamöters räkning. INGEN av de advokater jag har talat med ställer sig bakom dig i denna fråga. SAMTLIGA anser ditt ställningstagande vara opassande och ditt efterföljande beteende olämpligt. Det är med andra ord inte bara de 15 advokater som uttalat sig i pressen som tycker att du trampat i klaveret. Men det verkar du inte det minsta intresserad av att ta till dig.

  2. lemonzhello skriver:

    Du borde verkligen skämmas. Tyvärr antar jag att personer med din självbild knappast ens är förmögna att känna skam. Du kritiserar andra för fokusförflyttningar m.m., men jag kan inte ens minnas mig ha sett en offentlig person med sådan förkärlek för härskartekniker och fokusförflyttningar som du. ”Bedagade skönheter”… ”Mina 15 kritiker”…
    Om du ens var det minsta intresserad av att ha örat mot rälsen för att höra hur tongångarna går bland medlemmar i Samfundet och även bland ”verklighetens folk”, dvs sådana som inte umgås privat med kungafamiljen och inte heller har några aspirationer åt det hållet, så skulle du ha avgått för länge sedan. Skämmes tamigfan.

  3. kungavsand skriver:

    Det många inte förstår är att man måste skilja på a) Rambergs åsikter och b) att hon uttrycker dem offentligt som 1. generalsekreterare i Advokatsamfundet 2. Nära vän till Lettström och kungen, samt fd mannen anser sig inblandad i den sk skandalen. Detta för att 1. det råder nu osäkerhet kring vilken människosyn och rättssyn advokatsamfundet företräder, dvs. anser man att alla människor har samma värde och ska behandlas lika inför lagen? samt 2. Är det ok att utöva påtryckningar och makt i frågor där man själv eller närstående har ett intresse?

    Det olämpliga i ATT Ramberg har uttryckt sina åsikter har ingenting med att göra huruvida dessa åsikter kan betraktas som bra eller dåliga.

    Sen Anne så undrar jag över detta: ”Sedan mänskligheten begåvats med ytterligare en bok, denna gång en hyllningsskrift till en numera landsflyktig gangster, skriven av en person med anspråk på att vara en välrenommerad undersökande journalist”. Jag förstår, du gillar inte boken. Din fd man ansåg (?) sig tydligen vara utpekad. Och nu använder du din titel som generalsekreterare till att diskreditera denna författare med att hävda att han ”gör anspråk på att vara en välrenommerad undersökande journalist”?

    Jag kollade lite och denne Kino har otaliga gånger gjort inslag åt SR Ekot. På Föreningen grävande journalisters hemsida framgår att denne Kino vunnit Guldspaden tre gånger (2000, 2002 och 2003) samt på SR:s hemsida kan man läsa om att han vunnit Europaparlamentets radiojournalistpris 2010. Sedan har hans film ”Assyriska, lag utan land” visats som serie i fem delar i SvT. etc. jag orkar inte kolla mer. Vad menar du krävs för att någon ska kunna ”göra anspråk på” att vara en välrenommerad grävande journalist? Att man inte låter ”skumraskfigurer i samhället ytterkant” få framföra sin världsbild i bokform? Framförallt inte att din f d man samt kompisar känner sig, alt. blir, uthängda i det som en sådan journalist publicerar?

    Jag blir så ledsen Anne, jag gillade verkligen dig en gång i tiden. Nu visar du bara ständigt prov på omdömeslöshet och maktfullkomlighet. Ta lite semester och fundera över hur du ska kunna se dig i spegeln igen som en företrädare för fru Justitia!

Kommentarsfältet är stängt.